OBLIGATIONS OF BORROWERS THAT HAVE SUBMITTED APPLICATION OF LAW 3869/2010 (KATSELI’S LAW FOR INDEBTED HOUSEHOLDS) ACCORDING TO LAW 4336/2015

OBLIGATIONS OF BORROWERS THAT HAVE SUBMITTED APPLICATION OF LAW 3869/2010 (KATSELI’S LAW FOR INDEBTED HOUSEHOLDS) ACCORDING TO LAW 4336/2015

Καταχώρηση 2016/01/28

Ο Ν. 4336/2015 επέφερε σημαντικές αλλαγές στο Ν. 3869/2010. Με την παρ. 1 του άρθρου 2 της ΥΠΟΠΑΡ.Α.4 του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015 (ΦΕΚ υπ’αριθμ. 94/14-08-2015, Τεύχος Α’) ορίσθηκε ότι: «1. Οι οφειλέτες των οποίων η κύρια αίτηση εκκρεμεί κατά το χρόνο έναρξης της ισχύος του παρόντος νόμου υποχρεούνται εντός έξι (6) μηνών από της ενάρξεως της ισχύος του παρόντος νόμου και εφόσον μέχρι τότε δεν έχει λάβει χώρα συζήτηση της αιτήσεώς τους, να υποβάλουν στη γραμματεία του δικαστηρίου όπου τηρείται ο φάκελος της αιτήσεώς τους, επικαιροποιημένα τα στοιχεία που αναφέρονται στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 4 του ν. 3869/2010.

Η υπαίτια παράλειψη του οφειλέτη να ενημερώσει τα ανωτέρω στοιχεία του φακέλου θεωρείται παράβαση του καθήκοντος ειλικρινούς δηλώσεως του άρθρου 10 του ν. 3869/2010». Από την διάταξη αυτή προέκυπτε ότι οι οφειλέτες των οποίων η αίτηση για συζητείτο εντός 6 μηνών από την έναρξη ισχύος του συγκεκριμένου νόμου δεν ήταν υποχρεωμένοι να προσκομίσουν συμπληρωματικά στοιχεία. Επίσης ερμηνευτικά προέκυπτε ότι μόνο η παράλειψη του οφειλή, η οποία οφείλεται σε δόλο ή αμέλεια μπορούσε να θεωρηθεί παράβαση του καθήκοντος ειλικρινούς δηλώσεως του άρθρου 10 του Ν. 3869/2010, η οποία οδηγεί και σε απόρριψη της αίτησης.

Απαιτούμενα έγγραφα

Τα έγγραφα που οφείλει να προσκομίσει ο δανειολήπτης για τον οποίο εκκρεμεί η συζήτηση της αίτησης ορίσθηκαν με την υπ’αριθμ. 8986/2015 Υ.Α των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού – Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιώματος – Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης – Οικονομικών  (βλ. ΦΕΚ υπ’αριθμ. 2208/14-10-2015, Τεύχος Β’). Ο σκοπός της διάταξης αυτής είναι η επικαιροποίηση των οικονομικών στοιχείων των αιτούντων, ώστε να καταστεί δυνατό οι πιστωτές ενδεχομένως να υποβάλουν αίτηση μεταρρύθμισης της ισχύουσας για τον οφειλέτη προσωρινής διαταγής ή απόφασης ασφαλιστικών μέτρων, όπως ορίζεται στην παρ. 2 του άρθρου 2 της ΥΠΟΠΑΡ.Α.4 του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015, και να ζητήσουν την μεταβολή της ορισθείσας μηνιαίας δόσης ή τη μεταβολή της μηδενικής καταβολής που έχει ορισθεί.

Άρθρο 14 παρ. 9 του Ν. 4346/2015

Το άρθρο 14 παρ. 9 του Ν. 4346/2015 που ψηφίστηκε στην συνέχεια ορίζει ότι η παρ. 1 του άρθρου 2 της υποπαραγράφου Α.4 του Κεφαλαίου Α` του Ν. 4336/2015 (Α`94) αντικαθίσταται ως εξής: «Οι οφειλέτες των οποίων η κύρια αίτηση εκκρεμεί κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος νόμου υποχρεούνται εντός έξι (6) μηνών από της ενάρξεως της ισχύος του παρόντος νόμου και εφόσον μέχρι τότε δεν έχει λάβει χώρα συζήτηση της αιτήσεώς τους, να υποβάλουν στη γραμματεία του Δικαστηρίου όπου τηρείται ο φάκελος της αιτήσεώς τους, επικαιροποιημένα τα στοιχεία που αναφέρονται στις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 4 του Ν. 3869/2010.

Η παράλειψη του οφειλέτη να ενημερώσει τα ανωτέρω στοιχεία του φακέλου θεωρείται παράβαση καθήκοντος ειλικρινούς δηλώσεως του άρθρου 10 του Ν. 3869/2010». Η μόνη διαφορά υπάρχει στη διατύπωση ανάμεσα στις δύο διαφορετικές διατάξεις είναι ότι πλέον έχει απαλειφθεί η λέξη «υπαίτια» και επομένως θα πρέπει να γίνει δεκτό ερμηνευτικά ότι δεν χρειάζεται υπαιτιότητα για να θεωρηθεί η παράλειψη υποβολής σχετικών εγγράφων ως παράβαση καθήκοντος ειλικρινούς δήλωσης του άρθρου 10 του Ν. 3869/2010, αλλά αρκεί απλά μόνο η παράλειψη προσκόμισής της, χωρίς να εξετάζεται εάν ευθύνεται για αυτή ο αιτών.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με τη συγκεκριμένη τροποποιητική διάταξη δεν χορηγείται παράταση στην προθεσμία για την προσκόμιση των συγκεκριμένων συμπληρωματικών εγγράφων. Επειδή γίνεται αντικατάσταση της συγκεκριμένης διάταξης (παρ. 1 του άρθρου 2 της ΥΠΟΠΑΡ.Α.4 του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015) μάλλον θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι παραπέμπει και η νέα διάταξη στην έναρξη ισχύος του παλαιού Ν. 4336/2015, δηλαδή την 14-08-2015 (η αναφορά «από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου» αναφέρεται στον Ν. 4336/2015 και όχι στον Ν. 4346/2015) και ότι επομένως οι έχοντες υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στις διατάξεις του Ν. 3869/2010 θα πρέπει να προσκομίσουν τα σχετικά έγγραφα μέχρι την 14-02-2016.

Άρθρο 2 παρ. 4 του Ν. 3869/2010

Σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 4 του Ν. 3869/2010, όπως αυτό αντικαταστάθηκε ως άνω με την παρ. 4 του άρθρου 11 του Ν. 4161/2013, τα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεούνται μέσα σε δέκα εργάσιμες ημέρες από την υποβολή σε αυτά σχετικού αιτήματος του οφειλέτη να του παραδώσουν χωρίς επιβάρυνση αναλυτική κατάσταση των προς αυτά οφειλών του, αλλά αυτό στην πράξη το τελευταίο διάστημα δεν τηρείται και παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις στην ικανοποίηση σχετικών αιτημάτων. Δυστυχώς πλέον η κατάθεση πρόσφατων βεβαιώσεων οφειλών είναι απαραίτητη, διαφορετικά η παράλειψη κατάθεσης και αυτών συνιστά ανειλικρινή δήλωση περιουσιακής κατάστασης, κατ’άρθρο 10 του Ν. 3869/2010.

Πλέον επίσης θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι δεν αρκεί απλώς η κατάθεση της αίτησης που έχει υποβάλει ο δανειολήπτης για την χορήγηση των αντίστοιχων βεβαιώσεων (ώστε να αποδείξει ότι εγκαίρως είχε υποβάλει την σχετική αίτηση και ότι επομένως δεν βαρύνεται με δόλο ή αμέλεια για την μη έγκαιρη προσκόμισή τους), αφού πλέον δεν απαιτείται και πταίσμα, αλλά απλώς αντικειμενικά η παράλειψη προσκόμισης των εγγράφων αυτών. Για αυτό κρίνεται απαραίτητο με νομοθετική διάταξη να παραταθεί η προθεσμία για την προσκόμιση των εγγράφων αυτών, αφού παρατηρείται πολύ μεγάλη καθυστέρηση στην ικανοποίηση σχετικών αιτημάτων από την πλευρά των τραπεζών, οι οποίες με αυτόν τον τρόπο μπορούν να προκαλέσουν την απόρριψη της αίτησης που έχει υποβάλει ο δανειολήπτης με την καθυστερημένη χορήγηση των βεβαιώσεων οφειλών.

Παρ. 4 του άρθρου 2 της ΥΠΟΠΑΡ.Α.4 του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015

Περαιτέρω με την παρ. 4 του άρθρου 2 της ΥΠΟΠΑΡ.Α.4 του άρθρου 2 του Ν. 4336/2015 ορίσθηκε ότι εντός τεσσάρων (4) μηνών από της ενάρξεως της ισχύος του συγκεκριμένου νόμου, κάθε διάδικος δύναται να ζητήσει με κλήση, ατελώς, να επαναπροσδιοριστεί υπόθεση που είχε προσδιοριστεί πέραν της τριετίας από της ενάρξεως της ισχύος του εν λόγω νόμου, σε συντομότερη δικάσιμο. Μετά την πάροδο της ανωτέρω προθεσμίας, επαναπροσδιορίζεται αυτεπαγγέλτως εντός τριετίας από της ενάρξεως της ισχύος του παρόντος νόμου το σύνολο των υποθέσεων, οι οποίες έχουν ήδη προσδιοριστεί πέραν της τριετίας, αρχίζοντας από αυτές που έχουν προσδιοριστεί συντομότερα με προτίμηση στις σημαντικότερες, σύμφωνα με την παράγραφο 6, υποθέσεις.

Ο ορισμός συντομότερης δικασίμου γίνεται ατελώς για τον αιτούντα. Η πράξη προσδιορισμού δικασίμου κοινοποιείται είτε με επίδοση από δικαστικό επιμελητή είτε με κάθε άλλο πρόσφορο μέσο, ιδίως τηλεομοιοτυπία ή ηλεκτρονική αλληλογραφία στον πληρεξούσιο δικηγόρο ή στον διάδικο. Συνεπώς δεν προκύπτει υποχρέωση του οφειλέτη να προβεί σε προσδιορισμό συντομότερης δικασίμου για την αίτησή του που εκκρεμεί και η παράλειψή του αυτή δεν έχει οποιαδήποτε αρνητική συνέπεια για αυτόν.

 

Καλληδώνης Νικόλαος

Lawyer

Μ.Δ.Ε Αστικού και Ποινικού Δικαίου

nkallidonis@yahoo.com